19 februari 2013

Heta sydlänningar

För drygt ett år sedan fick jag av goda vännen S ett par plantor av en chilisort, Amarillo, som ännu (?) inte finns att köpa i Sverige. Hon hade tagit med sig hem från Sydamerika några färska frukter och sedan sått fröna. Dessa plantor vårdades med stor omsorg, de fick följa med i bilen till Frankrike under sommarsemestern - planterade i kruka som de var kunde man ju inte lita på att de skulle överleva hemma. Att det var vatten som det skulle finnas mest av i Sverige under juli visste vi ju inte, men tur för våra chiliplantor att de faktiskt fick fem veckor av sol och värme. I september fick de åka med till Frankrike på resa nr 2, jag tyckte att de hade mognat dåligt - kanske var det sol och värme som saknades även denna period.... Under senhösten har de stått i vårt glasade uterum och under november-december kunde vi skörda 8-10 st fina och mogna frukter med en underbart fruktig smak och lagom hetta.

Dessa två plantor har verkligen givit mig mersmak på att utvidga min chilikunskap och även hemmaodling. Nu så här efter vinterförvaringen med några plusgrader i vårt "orangeri" kan jag konstatera att bara en av plantorna som har klarat sig. Men den är stark och kraftig och har redan skjutit massor av nya skott.

Jag kan också konstatera att det verkar ligga i tiden med intresse för chiliodling. I vår lokala tidning fanns förra helgen en flera sidors artikel om en butik på nätet vars specialitet var just chili, de hade mer än 120 olika sorter. Om man, mot förmodan, skulle få en större skörd än man kan äta upp - så är ju frukterna enkla att torka. 

I senaste numret av Allt om Trädgård finns en artikel om fröer och bl a skojiga chilisorter, vad sägs om Sweet Chocolate, en brun frukt som är söt, krispig och aromatisk eller Black Jalapeno, en svart blank frukt med saftigt milt kött?

Så nu ska här sås chili!! Om jag bara hittar dessa roliga sorter..... Fröbutikerna på nätet har ett otroligt sortiment men jag ska också titta hos trädgårdsmästaren i St C. Kanske att de har ett större utbud på andra ovanligare sorter alternativt att de har plantor.....

Man ska komma ihåg att det är bara vissa tåliga sorter som tål att sås på friland i södra Sverige, men när plantorna vuxit till sig, så kan man plantera ut vissa sorter efter midsommar. Så det kan bli ett vågspel om inte sommaren blir bra.... växthus ger väl både en säkrare, större och tidigare skörd. Tyvärr har jag inget växthus utan får, i avvaktan på sol och värme utomhus, förlita mig på köksfönstret rakt i söder och det glasade uterummet. Hm, undrar om vi ska ha chiliplantor med i bilen fram och tillbaka till Frankrike även denna sommar....    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar