16 oktober 2013

Uppåt väggarna

För en vecka sedan lämnade vi ett underbart sensommarlikt Frankrike och här i Skåne är det en fin höst - men dock höst. Drömmer mig tillbaka till en varmare sol när jag försöker få någon ordning på de flera hundra foton jag har tagit de senaste månaderna. 
Inser att jag faktiskt höjer blicken emellanåt. Ofta upp mot husväggar och ibland rent av ännu högre mot husens tak. På husen i Frankrike så finns det en hel del på väggarna som kan berätta om dess historia. 
Detta pilgrimsmusselskal sitter ovanför en dörr och berättar att huset - som ligger i St Guilhem le Désert på en av pilgrimslederna till Santiago de Compostela - erbjuder natthärbärge om man kommer som vandrare.

I Mirepoix, Midi-Pyrénées, en fantastisk liten stad från 1400-talet med mer än 150 korsvirkeshus och vackra arkader i trä (!) finns denna snidade träskylt med information om vilka handlare som hade sin butik på denna gata. 

 I samma stad, på en annan gata finns denna skylt som berättar vilka hantverkare som arbetade här.

Nära lilla byn finns en annan litet större by, som här gör reklam för bykooperativets vin. Skylten som är målad direkt på en husvägg, har några år på nacken och idag har butiken öppet alla dagar i veckan.

Här har man inte öppet längre, stängt för gott verkar det! Jag undrar hur det var att här i Olargues sitta på terrassen med en pastis eller en espresso... Var det liv och rörelse... löste man världsproblem eller det var den egna skörden som var viktigast... var det här man fick reda på det senaste skvallret i byn... var det här man gjorde upp affärerna... var det här man mötte första kärleken...?
Nästan alltid när jag kommer till miljöer som har förändrats mycket sedan den ursprungliga tiden så vill jag ta fram min tidsmaskin och göra en snabb förflyttning. Bara för några minuter vill jag kolla läget, lyssna på ljuden, få chans att förstå något som varit oklart, få en bild av dåtiden just här.... 

Här ser det verkligen ut som förr! Det är ganska lätt att se några eleganta innevånare i Uzès sitta här i den djupa skuggan och dricka ett glas vin när eftermiddagsvinden fläktar svalt genom linnedraperierna.  


I denna skuggiga bakgränd i Beziers finns inga tjusiga gardinomhängda terrasser, här är det odling som gäller! Inget verkar vid första blicken vara direkt matnyttigt utan detta är nog bara för själva odlandets skull. Charmigt - och ganska tidlöst... utom målarburkarna i plast förstås....

Här i valvstaket i lilla byn bor ett par klippsvalor. Här går vi många gånger varje dag och svalorna sitter oftast kvar på sin pinne som de betraktar som sitt bo. Men när jag tar fram kameran för att fotografera dem och alltså stannar upp någon sekund - då kastar de sig ut ur valvet, missar mitt huvud med några centimeter - jag kan känna vinddraget - för att sätta sig i säkerhet. Valvet har funnits i tusen år eller så och jag funderar på om det alltid har bott klippsvalor i detta valv och om de var lika skygga då...

Här sitter också en pinne in i stenväggen och den har också något årtusende på nacken. Pinnen sitter på kyrkväggen i Saint-Geniès-de-Fontedit och är ett solur i miniformat. Pinnen är inte mer än 15-20 cm lång. Solurets markeringar talade om för kyrkans folk när man skulle be sina böner. En liten och anspråkslös tidspåminnelse, betydligt mer behaglig än alla nutidens ringtoner.

Detta motiv är en katt bland hermelinerna, det är inte Frankrike utan La Morra, Piemonte, Italien. Det kan finnas rätt mycket uppåt de italienska väggarna också. Här bara dreglar jag över skorstenarna, ja målningarna på väggen också, men skorstenarna... vill ha, vill ha! 
Tyvärr vill inte mannen i mitt liv ha dylik tingest på taket (jag vill ha båda!) och han fick medhåll av en annan man, han som förhoppningsvis just nu installerar vår nya skorsten. Så det kan jag bara glömma - men titta på bilder och drömma är inte dumt det heller!









2 kommentarer:

  1. Vad jag känner igen mig i den där önskan att få veta mer! Både om byarna, det egna huset och människorna som genom historien befolkat dem! Underbart inlägg=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så trevligt att du gillade inlägget! Jag har funderat ett tag på att försöka hitta mer info om livet i våra gamla byar. Det borde ju finnas arbeten och uppsatser, men de är väl oftast på franska och (gissar jag) förmodligen med en mer akademisk "touche" än vad jag kan klara av med min entusiasm och ett lexikon.

      Radera